Iskolánk névadója, gróf Andrássy Gyula nyomán Szlovéniában és Horvátországban

Letenyei Andrássy Gyula Általános Iskola, együtt a Borsfai Fekete István Általános Iskolával

Utazás időpontja: 2023.június 5 - 8. (4 nap, 3 éj)

Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2022/1-000278

1.nap Lendva: Kirándulásunk első állomása a Lendvai 1. sz. Általános Iskola volt. Itt betekintést kaptak a gyerekek az ottani oktatásról. Belelapozhattak a tankönyvekbe, amelyek egyik felében magyarul, a másikban szlovén nyelven volt ugyanaz a tananyag. Azután megnézték az iskolát, ismerkedtek a gyerekekkel. Lendva a szlovéniai magyarság szellemi központja. Ismerkedtünk a 820 éves város magyar értékeivel: Megnéztük a barokk Szent Katalin plébániatemplomot a Szent István szoborral és a Makovecz Imre által épített kultúrpalotát. Felmentünk a Vinarium-kilátótoronyhoz. Felkapaszkodunk a lendvai szőlőhegyre, ahol felkerestük a Szentháromság kápolnát, amelyet kívülről néztünk meg. Itt Hadik Mihály törökverő hadvezér van eltemetve. Megtekintettük a Bánffy-Esterházy várkastélyt. Lendva híres szülötte Zala György, aki a Hősök tere és az aradi Szabadság-szobor alkotója. Látogatást tettünk a Bánffy Központban. Közép-Európa legnagyobb orchidea farmjára látogattunk, a Dobronak határában megépült Trópusi kertbe, ahol különleges egzotikus növényeket találunk.    Csáktornyán, a Zrínyiek sasfészkében tettünk sétát. A város a régi Zala megye fontos települése volt. Varasd: Látogatás a Zrínyiek és az Erdődy grófok birodalmába. Varasd mintegy 200 évig Horvátország fővárosa volt. Városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát és tettünk egy sétát a belvárosban.

2. nap Lovran-Abbázia (Opatija) volt a magyar üdülőhely a Kvarner-öbölben. Lovran óvárosában találjuk azt a villát, ahol Feszty Árpád is elhunyt (emléktábla). Felkerestük Gróf Andrássy Gyula miniszterelnök utolsó lakhelyét Voloskón, ahol megkoszorúztuk az emléktáblát és elénekeltük a magyar Himnuszt.

3. nap Rijeka: Délelőtt hajókiránduláson vettünk részt. A katamarán Njivicéből indult és Malinskában kötött ki. A kis tengerparti településen tettünk egy sétát és fagyiztunk. Délután megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és annak magyar felirataival. A magyar időben épült a piac, a színház, és egyéb fontos épületek: a Kormányzói Palota, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épülete, az Adria-palota és az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székháza. Ezeket kívülről néztük meg. Sétáltunk a rijekai kikötőben, amely egykoron magyar kézben volt. A körülbelül 500 lépcsőfokot megjárva értünk fel Trsat(Tersatto) várához, amelyet a Frangepánok építettek a 16. században. 1577-ben Frangepán István birtokai a Zrínyieké lettek, így a vár is. Megtekintettük a gyönyörűen felújított várat, ahonnan nagyszerű kilátás nyílt a hajdani magyar kikötővárosra. A Tersattoi Mária búcsújáró templomkápolnája, a magyar hadihajók emlékét őrzi.

4.nap Karlovacban megnéztük a Jellasics terén álló épületet (jelenleg városi múzeum), amelynek építtetője a 17. században Frangepán Kristóf generális volt.  A múzeumot felújítják, fel volt állványozva és palánkkal elkerítve a tatarozás miatt. Így csak távolabbról fotót tudtunk fotót és csoportképet készíteni. Egyébként Karlovacban több épületet is ekkor tataroztak, így csak távolabbról láthattuk. Következő állomásunk az Ozaljban található vár volt. A valamikori várat 1398-ban Zsigmond királyunk 42 ezer forintért Frangepán Miklós grófnak eladta, majd többszörös rokoni és házassági kapcsolatok révén 1550-től a Zrínyieké lett. Ebben a várban született Zrínyi Péter leánya, a mi Zrínyi Ilonánk, II. Rákóczi Ferenc nagyságos fejedelmünk édesanyja. Zágráb: Városnéző sétára indultunk Zágrábban, Horvátország fővárosában. Megtekintettük az itt őrzött Zrínyi címereket. A Szent Márk téren található a horvát Szábor, vagyis az országgyűlés, amely a Szent Márk templomra néz, amelyen a Horvátország és Zágráb címerét Zsolnai cserépből rakták ki. A Jellasics téren áll a Jellasics lovas szobor. Innen nyílik a zágrábi piac, ahol különálló halpiac is található. Ezt kívülről néztük meg. Szabadprogram keretében sétáltak a gyerekek, apró emléktárgyakat vásároltak családtagjaiknak, majd hazaindultunk.

Kapcsolódó galéria

Értékünk az ember
Tehetségpont
Okosan a pénzzel
Megvalósult a magyar kormány támogatásával