KRÉTA E-napló
KRÉTA E-napló/

Új Széchenyi terv
TIOP-1.1.1-12/
1-2012-001
"Intézményi informatikai infrastruktúra fejlesztés a közoktatásban"

Új Széchenyi terv
TÁMOP-3.3.15-13/
1-2014-0001
"A hátrányos helyzetű gyermekek önkéntes részvételének ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében"

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

Emberi Erőforrások Minisztériuma

Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program

Örökös Ökoiskola

Nemzeti Tehetségsegítő Tanács

Nemzeti Tehetség Program

„A világ számára lehet elég energiát termelni, és lesz is elég, ha nem félünk attól, amitől nem kell félni. Félelem értelem nélkül nem használ.” (Teller Ede)
A XX. század az atomkorszak százada volt. Kb. 50 évre volt szükség ahhoz, hogy a század eleji fizikusok az egyszerű atommodellekből kiindulva kiismerjék az atom titkait, felépítését, törvényszerűségeit, s ezzel megtalálják a kulcsot az atomok és magok átalakításához, s a bennük rejlő hatalmas energiák kinyeréséhez.
Ennek a gyors ütemű fejlődésnek természetesen meg lett a hátulütője is: az első atombomba II. világháborús bevetése, szörnyű pusztítása, a hidegháború rettegett fegyverkezési hajszája mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy az atom szó, és az ezzel kapcsolatos szóösszetételek – atomrobbanás, atomtemető, atomenergia, stb. – hallatán az emberek megrettennek, gyanakvással veszik a szakemberek nyugtató szavait, kétségeik támadnak az atomenergia felhasználásával kapcsolatban is.
Pedig napjainkban új világproblémák látnak napvilágot: környezetszennyezés, globális felmelegedés, természeti katasztrófák, világméretű energiahiány, a hagyományos energiahordozók kimerülő készletei, stb. A problémák megoldása során nem nélkülözhetjük az atomenergia felhasználását, a nukleáris technika modern alkalmazásait.
Ezért szükséges, hogy a felnövekvő ifjúság minél hamarabb - ne csak a 12. Évfolyamon - halljon atomfizikáról, atomenergiáról, és adott esetben objektív módon tudjon dönteni országunk sorsát jelentősen befolyásoló kérdésekben.

Ezért a „Legyen rá energiád, hogy legyen még energiánk- takarékOKOSKODJ tudatosan!” programunkba bevont 6. és 7. évfolyamos tanulók energiatudatosságának erősítését január-február hónapban az alábbi témakörök köré szerveztük:

  • A hatásfok. Elektromos berendezéseink fogyasztása: mire kell figyelni a vásárlásnál?
    Energiakategóriák és energetikai tanúsítvány.
  • Ismerkedés az atomi részecskékkel: atommodellek.
  • Az atom és az atommag belső felépítése. Az atommag belsőenergiája.
  • A magenergia felszabadítása: magfúzió és maghasadás, láncreakció. Atombomba.
  • A világ atomerőművei. Atomerőművek biztonsága és környezeti hatása.
    A paksi atomerőmű felépítése, működése, radioaktív kibocsátása.
  • Radioaktív sugárzások keletkezése, élettani hatása, mérése. Nukleáris jövő?

Elemi részecskék szerkezete. Atommodellek

Atomenergia

Kapcsolódó képek

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Emberi Erőforrások Minisztériuma